Dieta narciarza

Czy kiedyś zastanawiałeś się, jak powinno wyglądać prawidłowe odżywianie narciarza? Jest to niewątpliwie kwestia bardzo istotna, ponieważ dieta stanowi źródło siły, wigoru, wydolności, samopoczucia oraz poziomu bezpieczeństwa. W narciarstwie trzeba brać pod uwagę wiele czynników wpływających na sposób żywienia, między innymi: temperaturę powietrza (organizm wydziela więcej ciepła, a zatem spala dużo większą liczbę kalorii, aby uchronić się przed wyziębieniem), wysiłek fizyczny (narciarstwo, to długotrwała aktywność, wymagająca bardzo dużej pracy mięśniowej, w którą zaangażowane są wszystkie partie oraz części ciała i liczą się w niej: szybkość, siła, wytrzymałość), indywidualne preferencje i parametry organizmu (wagę, wiek, przebyte choroby, przeciwskazania).

Co jadać i jak jadać?

Kwestią bezdyskusyjną jest fakt, iż narciarstwo spala znacznie większą liczbę kalorii, aniżeli nasz organizm robi to na co dzień, dlatego musimy mieć to na uwadze. Dieta narciarza powinna zostać dobrze skomponowana, ponieważ od tego zależą jego bezpieczeństwo, samopoczucie i możliwości fizyczne. Ze względu na strukturę tego sportu, 60% wartości energetycznej spożywanych w ciągu dnia posiłków, powinny stanowić węglowodany, 14% białka, natomiast 30% tłuszcze. Wymogiem absolutnie niezbędnym dla narciarza jest przyjmowanie właściwej wartości witamin i minerałów, w postaci suplementów diety, jak również wypijanie odpowiedniej ilości płynów każdego dnia (minimum 3 litry), aby nie dopuścić do odwodnienia organizmu. Pamiętaj, że bardziej kaloryczne, wcale nie oznacza niezdrowe.

Przede wszystkim musisz zatroszczyć się o swoje zdrowie, aby to zrobić – jedz zdrowo oraz treściwie. Oznacza to, że spożycie zdrowych tłuszczy będzie dla Ciebie bardzo istotne, mogą to być: awokado, pestki, ziarna, orzechy, olej kokosowy, masło kokosowe, oliwa z oliwek, tran. Główne źródło energii dla Twoich mięśni będą stanowiły węglowodany, postaw na te, o strukturze złożonej, pochodzące z produktów pełnoziarnistych, w postaci np. pieczywa razowego, brązowego ryżu, makaronu, kasz, pieczywa typu graham.

Dbałość o samą konsystencję, tudzież formę spożywanego pożywienia niestety nie wystarczy, liczą się również takie czynniki, jak czas spożywanych posiłków. Swój posiłek powinieneś zjeść na 2-4 godzin przed rozpoczęciem jazdy na nartach i powinien on posiadać wysoką zawartość węglowodanów złożonych, dzięki temu nie będziesz odczuwał zmęczenia przez długi czas. Taki posiłek może być np. owsianką z owocami, makaronem z warzywami lub kaszą z dodatkiem mięsa. Na godzinę przed wysiłkiem możesz spożyć np. banana lub batonik energetyczny. Nie wolno Ci pominąć kwestii nawadniania organizmu przez cały dzień, albowiem w aż 70% składa się on z wody, zatem bez jej odpowiedniej podaży, nie będziesz mógł prawidłowo funkcjonować. Poza tym woda zapobiega zbytniemu wychłodzeniu Twojego ciała, a także chroni przed drastycznym spadkiem poziomu niezbędnych elektrolitów.

Zadbaj o to, żeby w Twojej wyprawce znalazły się mniejsze lub większe przekąski, które będą kontrolowały odpowiednio równowagę Twojego organizmu, dodadzą Ci energii, uzupełnią niedobory. Nie mniej ważny jest skład posiłku, który spożyjesz po powrocie ze stoku, albowiem wtedy Twój organizm będzie potrzebował, przede wszystkim, odpowiedniej regeneracji i szczególnej uwagi. Nie zapomnij o tym, że musisz zadbać o uzupełnienie poziomu glikogenu w tkance mięśniowej, a także wszystkich innych substancji odżywczych. To czas, kiedy bez obaw możesz spożyć mały, raczej zdrowy, słodycz, oznacza to, że doda Ci on energii, a także wigoru, po czym zostanie spalony oraz strawiony, zwróć jednak uwagę na proporcje, albowiem zbyt duża ilość może Ci zdecydowanie zaszkodzić.

Pamiętaj, że Twoja dieta powinna być urozmaicona, nie jedz wciąż tego samego i nie traktuj tych okoliczności, jako szansy na zajadanie się szkodliwą oraz niezdrową żywnością, na którą na co dzień nie zwróciłbyś uwagi. Wszystko co robisz, rób z głową, logicznie myśląc i kalkulując, zarówno za, jak i przeciw. Zwróć uwagę na odpowiednie przygotowanie się do wysiłku fizycznego, zbierz wiedzę, która może okazać się niezbędna do bezproblemowego przetrwania zimy. Musisz pamiętać, że w przypadku jazdy na nartach, ważne są warunki atmosferyczne, ponieważ to one powodują, że Twój organizm spala więcej kalorii i traci więcej energii. Musisz być świadomy naturalnych uwarunkowań swojego organizmu, znać mechanizmy jego zachowań w poszczególnych warunkach, musisz też potrafić nad nim panować. Wszystkie wybory, jakich dokonujesz, posiadają swoje konsekwencje.

Niewłaściwa dieta może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, w postaci urazów, kontuzji, złamań, bóli i skurczów, upośledzeń kości, stawów, a nawet trwałego kalectwa. Pamiętaj, że chwila nieuwagi oraz nieodpowiedzialne podejście do kluczowych kwestii, może Cię bardzo wiele kosztować. Pamiętaj również, że poprzez tego rodzaju poradniki, możesz w pełni świadomie oraz bezpiecznie – przygotować się do szaleństw na stoku.