Rozgrzewka przed jazdą na nartach - jak ją wykonywać?

Z jakich elementów powinna składać się dobrze wykonana rozgrzewka, poprzedzająca jazdę na nartach? Przede wszystkim powinna być energiczna. Nie mogą to być powolne i nieskomplikowane ruchy, które będziemy wykonywać mało dynamicznie oraz niedbale. Do rozgrzewki należy przyłożyć się szczególnie sumiennie, albowiem to ona stanowi późniejszy gwarant naszego bezpieczeństwa. Powinna ona trwać minimum 15 minut w przypadku dzieci, natomiast dorosłym narciarzom zaleca się, aby przedłużyć okres rozgrzewkowy nawet do 60 minut, z tego względu, iż wysiłek jaki będą musieli wykonać na stoku może okazać się zbyt wymagający, po zbyt krótkiej rozgrzewce.

Zacznijmy od tego, że na samym początku rozgrzewamy stawy, czyli elementy najciężej pracujące i tym samym najbardziej narażone na urazy. Zazwyczaj wykonuje się energiczne, aczkolwiek dokładne koliste ruchy poszczególnych kończyn, po to, aby je pobudzić i przygotować do aktywności. Następnie kolejno możemy wykonywać różnorodne ćwiczenia mające na celu pobudzenie i przyzwyczajenie do pracy całego ciała, a także podniesienie jego temperatury.

Wykonujemy odpowiednio skrętoskłony, naprzemienne unoszenie lewej i prawej nogi, przenoszenie ciężaru z jednej nogi na drugą, wymachy rąk i nóg, krążenie naprzemienne rąk w przód oraz w tył, pogłębianie skłonów, pajace, unoszenie kolan, barków. Pamiętaj, aby rozgrzewki nie wykonywać powierzchownie, ponieważ im lepiej rozgrzejesz swoje ciało, tym lepiej będzie ono potem pracowało. Chodzi tutaj przede wszystkim o Twoje bezpieczeństwo, a także o bezpieczeństwo oraz komfort wszystkich innych użytkowników stoku, wobec których możesz stwarzać realne zagrożenie, wówczas kiedy nieodpowiednio przygotujesz się do fizycznych wzmagań, które stawia przed Tobą ta dyscyplina.

Kontroluj swoje ciało i swój umysł, pamiętaj, że musisz być w pełni skupiony i odpowiedzialny za to, co robisz. Twoje życie, Twoje wybory i Twoje indywidualne podejście do każdej kwestii, może być domeną lub zgubą. Nie próbuj oszukać losu, albowiem wiele osób, które odniosło poważne urazy podczas jeżdżenia na nartach, mówiło potem, iż głównymi przyczynami ich tragedii, były: niewłaściwie wykonana rozgrzewka lub jej zupełny brak, a także brak rozwagi i przekonanie o wybitnych umiejętnościach. Pamiętaj, że przekonanie o umiejętności jazdy na nartach daje Ci pewność siebie, co jest dobre w kontekście braku obawy przed podejmowaniem nowych wyzwań. Twoje realne umiejętności zweryfikuje dopiero stok i to tam musisz zachować szczególną precyzję i wiedzę techniczną.

Rozgrzewka to podstawa- może przybierać formę lekkiego truchtu, nawet w miejscu, a także intensywnego marszu. Pamiętaj, aby nie szukać niepotrzebnych wymówek, ponieważ robisz to tylko i wyłącznie dla własnego bezpieczeństwa, zdrowia, samopoczucia oraz komfortu.

Możesz skorzystać również z ogólnodostępnych form rozgrzewkowych, podczas których instruktor narciarstwa koordynuje rozgrzewkę i kontroluje jej przebieg. Bądź świadomy i odpowiedzialny - pamiętaj o konsekwencjach swoich działań i wyborów, nie bagatelizuj zagrożenia, albowiem czasu nie da się cofnąć. Jak widzisz gama możliwości, które możesz wybrać jest naprawdę pokaźna – do dzieła!